برنج کهنه

اگر از برداشت برنج چند ماهی گذشته باشد می­ توان برنج را برنج کهنه در نظر گرفت. برنج کهنه تا حد زیادی رطوبت خود را از دست داده است از این رو عطر و خوش بویی برنج نو را ندارد. حتما شنیده ­اید که گفته می­ شود اگر می­ خواهید بوی برنج را استشمام کنید مقداری از آن را در دست گرفته و روی آن ها کنید تا بوی آن بلند شود. با این کار شما در واقع مقداری از رطوبت از دست رفته­ ی برنج را به آن باز می­ گردانید.

یکی دیگر از ویژگی­ های برنج کهنه ری کردن آن است. از هر پیمانه برنج کهنه می­ توان حدود سه پیمانه برنج پخته به دست آورد. علت این امر نیز به رطوبت آب مربوط می­ شود. دانه­ های برنج کهنه خشک هستند و هنگامی که خیسانده می­ شود یا داخل آب جوش قرار می­ گیرد مقدار زیادی آب جذب کرده و در نتیجه حجم آن افزایش می­ یابد و به اصطلاح ری می­ کند. برنج کهنه دارای ظاهری مات و کدر است و نسبت به برنج نو سخت و محکم­تر است. اگر مقداری برنج کهنه را در زیر دندان قرار دهید به سختی خرد شده و ساختار شکننده­ ای ندارد.

مقایسه ­ی برنج کهنه و تازه

با توجه به مطالبی که گفته شد مقایسه­ ی بین برنج کهنه و تازه دیگر چندان کار سختی نیست و انتخاب نوع برنج بستگی به انتظاراتی دارد که شما از برنج دارید. اگر به بوی برنج بیشتر اهمیت می ­دهید و دوست دارید که یک برنج عطری درست کنید پس برنج نو برای شما بهتر است. زیرا همانطور که گفته شد برنج تازه نسبت به برنج کهنه عطر و بوی بیشتری دارد. اگر می­ خواهید برنج شما خوش پخت­تر باشد و ری بیشتری داشته باشد از برنج کهنه استفاده کنید. برنج نو رطوبت بیشتری دارد و طبخ آن کمی مشکل­تر است و می­ تواند آشپزهای تازه­ کار را به دردسر بیندازد.

به علاوه طبق نظر برخی از کارشناسان در برنج نو موادی وجود دارد که چندان مفید نیستند و مقدار این مواد با گذشت زمان کمتر می ­شود پس برای سلامت بیشتر بهتر است از برنج کهنه استفاده کنید. البته منظور از کهنگی آن نیست که چند سال از برداشت برنج گذشته باشد زیرا برنجی هم که خیلی کهنه باشد قطعا کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت.