در این مقاله طرز پخت برنج آبکش مجلسی را به همراه ذکر نکات پخت برنج آبکش آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم برنج آبکش برای دو نفر

۲ پیمانه برنج

۱ قاشق غذاخوری نمک (برای مرحله پخت برنج)

۲ قاشق غذاخوری نمک (برای مرحله خیساندن برنج)

روغن به مقدار کافی

خیساندن برنج

برای تهیه برنج آبکش باید از قبل برنج را اصطلاحاً خیس کرد. نحوه خیساندن برنج به این صورت است که ابتدا برنج را با آب ولرم شده و از حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت قبل، درون یک کاسه، محلول آب‌نمک را با آب ولرم و ۲ قاشق غذاخوری نمک درست می‌کنیم و برنج را درون آب‌نمک می‌ریزیم به طوری که آب نمک حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج بیاید. اگر زمان کافی برای خیساندن برنج را ندارید، حداقل نیم ساعت آن را خیس کنید، در غیر این صورت برنج را به صورت برنج کته پخت کنید. البته پخت برنج آبکش بدون خیساندن نیز امکان‌پذیر است اما بهتر است برای خوب پخته شدن حتماً برنج از قبل خیسانده شود. دقت کنید که اگر در این مرحله زمان بیشتری به برنج بدهید، در مرحله بعدی زمان جوشاندن برنج کمتر خواهد شد.

پخت برنج آبکش

قابلمه پخت برنج را با توجه به تعداد پیمانه‌ها انتخاب می‌کنیم. برای مثال برای ۴ نفر یک قابلمه که ظرفیت ۵ یا ۶ پیمانه برنج پخته داشته باشد را استفاده می‌کنیم تا برنج فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد. حدود دو سوم قابلمه را آب ریخته و روی اجاق‌گاز می‌گذاریم. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی که از قبل خیس کردیم را خالی کرده و برنج را داخل قابلمه می‌ریزیم. زمانی که برنج را داخل قابلمه ریختیم، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیز به آن اضافه می‌کنیم. اگر بخواهیم کمی خوش‌نمک‌تر شود، نیم قاشق مرباخوری دیگر نیز در آن نمک می‌ریزیم.

در حین جوش خوردن (دقت کنید که برنج حتماً باید جوش بخورد یا به بیان ساده‌تر قل بخورد) چند بار برنج را با کفگیر هم می‌زنیم و چند دانه از برنج برای تست برمی‌داریم. باید زمانی که برنج را بین دو انگشت له می‌کنیم، سطح دانه‌ها نرم شده و داخل دانه کمی سفت مانده باشد. تقریباً بر اساس نوع برنج، نرم شدن آن ۸ الی ۱۲ دقیقه زمان خواهد برد. البته این زمان بستگی به سلیقه افراد نیز دارد، اگر بخواهید برنج کمی زبر و سفت باشد باید اصطلاحاً برنج را زنده برداریم، یعنی زمان نرم شدن کمتری به آن بدهیم. به این نکته نیز توجه کنید که برنج ایرانی زودتر نرم می‌شود.

پس از اینکه برنج به حالت موردنظر رسید قابلمه را از روی اجاق‌گاز برداشته و کمی آب ولرم روی برنج می‌ریزیم و هم می‌زنیم و بعد برنج را داخل آبکش خالی می‌کنیم. بعد از آبکش کردن برنج با آب سرد، قابلمه را مجدداً روی اجاق گذاشته و حدود ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری روغن و ۳ قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می‌ریزیم. شعله گاز را روشن کرده و پس از داغ شدن روغن، برنج را مستقیماً روی آب و روغن داغ می‌ریزیم. در قابلمه را که دم کنی مناسبی دارد می‌گذاریم و شعله گاز را زیاد می‌کنیم تا از برنج بخار بلند شود. سپس شعله را کم می‌کنیم. زمان دم کشیدن برنج آبکش شده حدود ۴۵ الی ۵۰ دقیقه است.

 

برنج آبکش با ته دیگ سیب زمینی

اگر قصد درست کردن برنج آبکش با ته دیگ را دارید، پس از آبکش کردن برنج و ریختن روغن و آب در ته قابلمه، صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس ته دیگ سیب‌زمینی یا نان را ته قابلمه بچینید و برنج را روی آن بریزید. قبل از خاموش کردن شعله گاز، ته‌دیگ آن را بررسی کرده و اگر هنوز نیاز به سرخ شدن دارد، چند دقیقه شعله گاز را زیاد کنید. فقط حواستان باشد که ته‌دیگ نسوزد.

در انتهای پخت برنج، مقداری روغن را داغ کرده (حدود ۲ قاشق غذاخوری) و روی برنج می‌ریزیم. یا می‌توان زمانی که برنج درون دیس کشیده شده به آن روغن حیوانی یا کره اضافه کرد. دقت کنید که گاهی اوقات بخاطر جنس قابلمه ته دیگ همان ابتدا به سادگی جدا نمی شود، باید شعله گاز را خاموش کرده و ۳-۴ دقیقه زمان بدهیم تا کمی سرد شود تا به آسانی از قابلمه جدا شود.

کار ما در درکام فقط فروش برنج ایرانی نیست، بلکه تا سر سفره غذا شما را همراهی می‌کنیم. پس اگر هر سوالی راجع به روش‌های پخت برنج دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم. انواع برنج‌های ایرانی را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.